Fill my dreams with flake of snow

537491_10151532339009873_1874295769_n

Landsvägscyklingen är en sport gjord för hjältar. Vare sig hjälten är en Thomas Voeckler som med öppen mun sliter sig kvar i en osannolik ledning på Tour de France eller en Johnny Hoogerland som flyger rakt in i ett taggtrådsstängsel bara för att fortsätta tävlingen dagen efter.

För cyklisterna på Milano-Sanremo anno 2013 var det en hjälteinsats bara att komma i mål.

Cykel. Buss. Cykel. Så blev 2013 års upplaga av Milano-Sanremo, tävlingen som kallas ”La Primavera”, uppdelad. När iskylan och det ymniga snöfallet blev för mycket bestämde sig arrangörerna för att bryta tävlingen och skjutsa cyklisterna över de svåraste passagerna. I den påtvingade halvtidspausen glödde twitter. ”Fucking. Freezing”, skrev Mark Cavendish, ”It’s snowing so much this could be biathlon. If so, can I be shot first?”, skrev Koen de Kort, och Taylor Phinney publicerade en bild där isen låg i en tjock hinna på hjälmen.

Tävlingen återupptogs i Cogoleto, 126 kilometer från mål, och när Gerard Ciolek sedan vann en meriterande seger så kunde vi bokföra en av, eller kanske vad som hade kunnat bli en av, de mest episka upplagorna av det 104 år gamla loppet.

Om vi tar fram blyertspennan och vrider tillbaka kassettbandet så hittar vi en årgång av Milano-Sanremo som, trots allt, var betydligt jobbigare.

Den 3 april 1910 avgjordes Milano-Sanremo för fjärde året i rad. Det var kallt och snöigt när de 71 cyklisterna gav sig iväg från starten i Milano. Över tolv timmar senare, med 289 trampade kilometer i benen, gick den 25 år gamle fransmannen Eugène Christophe i mål som vinnare. Han var en av bara fyra cyklister som slutförde tävlingen.

Christophe har själv berättat om sina upplevelser den där söndagen i april.

christophe_e

”Jag tvingades stanna på grund av magont och kollapsade vid en sten bredvid vägen. Jag var genomfrusen.  Allt jag kunde göra var att vrida huvudet lite åt båda hållen. Jag förstod inte vilken fara jag var i – jag ville bara komma först till San Remo.  Jag tänkte på mitt kontrakt med cykelfabriken. Jag skulle få dubbla lönen vid vinst, och 300 francs i segerpengar.  

När jag låg där såg jag ett hus – och av ren tur så passerade en man förbi mig. Han stannade upp och började prata på italienska, så klart. Jag nickade mot huset och sa ”casa”, och han förstod. Han tog mig under armen och ledde mig till huset, som visade sig vara ett litet värdshus. Väl inne så klädde ägaren av mig mina genomblöta kläder och virade in mig en filt. Jag mumlade efter ”acqua caldo” och pekade på några flaskor med rom.

1910msr

Jag var där och värmde mig i runt 25 minuter och såg under den tiden fyra cyklister passera förbi utanför. Van Hauwer och Ernest Paul (två av hans konkurrenter) kom in i huset. De var så kylslagna att de stoppade händerna rakt i den öppna elden. Paul hade tappat en sko utan att märka det. Jag bestämde mig för att fortsätta.

Jag kände att kroppen började komma tillbaka men ägaren av värdshuset ville inte släppa iväg mig, och Ernest Paul sa, ”du är galen”. Till slut tvingades jag ljuga om att jag hade en vän som skulle ta mig till San Remo via tåg för att komma iväg”.

Christophe tog sig ut från värdshuset och stod sedan för en makalös insats. Han passerade de fyra cyklisterna framför honom och gick solo de sista 100 kilometerna in till målet. Stundtals i tron att han cyklat vilse. Tvåan Luigi Ganna gick i mål en timme efter Christophe men blev senare diskad då det kom fram att han åkt bil delar av sträckan.

Efter målgång togs Eugène Christophe direkt till sjukhus där han sedan blev kvar i en månad för att återhämta sig från frostskador på händerna och andra problem som kylan åsamkat kroppen. Det sägs att de tog ytterligare två år innan han var fullt återställd.

top20Cl_18_clip_image001

 

 

 

 

/Oskar

Kommentera

